logo

De ce Burberry are succes si poate fi dat ca exemplu oricarui brand?

De cand tot adun link-uri despre actiunile unei companii de moda incercand sa demonstrez ca e exemplul ideal pentru orice brand si tot nu ajung sa finalizez articolul. Se pare ca am asteptat ca media din lumea intreaga sa-si dea seama ca intr-adevar ceea ce face Burberry inseamna succes in afaceri. A fost nevoie ca o companie foarte asemanatoare sa ajunga aproape de faliment pentru ca toti sa inceapa analiza strategiilor de marketing.

Diferenta dintre cele 2 firme care “fac trenchuri” e mai vizibila daca e sa aplicam intrebarea aici, la noi in Romania : cine a auzit de Burberry si cine stie ca si Aquascutum e recunoscuta tot pentru trenchuri sau ca are o istorie la fel de veche?

De ce una e mult mai profitabila decat cealalta?

Burberry vs Aquascutum

Un raspuns evident ar fi criza, dar adevarata explicatie e de fapt viziunea si marketingul, adaptabilitatea la piata, mai ales la noile medii online. Chiar faptul ca si noua ne este mult mai cunoscut Burberry se datoreaza in mare parte promovarii acestui brand in special in mediul online si datorita asocierilor de imagine facute cu Emma Watson si Otis Ferry.

Engagement-ul e cuvantul potrivit care ar putea descrie relatia dintre Burberry si piata.

Folosirea retelelor de socializare, a tehnologiilor de ultima ora le-a asigurat in timp o imagine pur si simplu cool, sincronizata mereu la timpul in care suntem, depasind pana si barierele culturale. Cea mai mare baza de fani o au in Asia, rezultand astfel cresteri notabile in vanzari.

De obicei e o echipa intreaga in spatele unui astfel de “colos”, aici insa numele pe care il vom gasi cel mai usor asociat cu creativitatea acestui brand este CCO-ul (chief creative officer) Christopher Bailey. Acesta se pare ca a inteles ca un brand cu mostenire inseamna de fapt reinventarea acelui nume odata cu fiecare generatie.

Generatia zilei de azi targetata in special de Burberry este cea a unui cumparator aspirational. Produsele ,dar mai ales felul in care comunica Burberry, sunt relevante pentru consumator, se dezvolta alaturi de consumatorii noi, spre deosebire de Aquascutum, care pare ca este alaturi de cei vechi, stingandu-se o data cu ei.

Actiuni Burberry in online

Livestreaming-ul a transformat Fashion Week-urile indiscutabil. Publicul lor ne mai fiind atat de exclusivist, doar pentru celebritati si presa, ci s-a extins la nivel global, intr-o experienta orientata spre consumatorul final.

Sunt temerarii industriei in livestreamingul 3D, facand asta din februarie 2010 pentru colectia Prorsum –toamna. Anuntarea acestei actiuni s-a facut tot folosind mediul online, chiar de catre Christofer Bailey intr-un video scurt pe youtube, cu 4 zile inainte de show.

Show-ul putea fi vizualizat in HD pe siteul lor, dar si pe facebook, iar utilizatorii puteau sa-l gazduieasca pe propriile pagini.

Dupa incheierea livestreamului angajatii din magazin dau participantilor ipad-uri pentru ca ei sa poata plasa comenzi printr-o aplicatie facuta special pentru asta. Ajung sa-si primeasca comenzile in 7 saptamani, cu cateva luni inainte ca aceasta colectie sa fie disponibila online sau in magazine pentru ceilalti. Se da putin peste cap, calendarul fiind bine stabilit de atatia ani pe partea de productie. Isi asuma niste riscuri producand mai mult, iar asta inainte de a sti cum vor fi intampinate noile creatii, dar hei, sunt Burberry, isi permit sa mai schimbe regulile ori sa-si asume pierderi.

Pe ce se bazeaza atata tehnologie la fata locului, in cadrul unui eveniment, spre deosebire de shopping-ul online pe care il faci de acasa in pijamale? Baza de cumparatori deja vechi ai brand-ului va fi mult mai receptiva la o invitatie la un event intr-o locatie a lor, decat sa se logheze pe site…

Shopable stream

O alta sfidare a tehnologiei si o oportunitate maxima data celor ce au vizualizat prin livestreaming colectia a fost shoppingul la un click distanta…direct pe video. Vedeai modelul pe runway, dadeai click pe el si se salva tinuta intr-un “lookbook” pe care il  puteai accesa dupa terminarea showului afland detalii si plasand comenzi. Utilizatorii puteau interactiona in acest timp unii cu altii, fiind integrat un chat accesibil de pe Facebook si Twitter.

Cum se face un Tweet Walk?

Si ca tot veni vorba despre micuta pasare albastra, a urmat un nou show cu o alta inovatie, un parteneriat cu Twitter. Buzz-ul s-a generat printr-o serie de “Twitter Takeovers” astfel, s-au dat conturile regionale Burberry pe mana redactorilor sefi de la diverse reviste, de exemplu Daria Shapovalova de la Vogue Russia a twitterit pentru @Burberry_Russia.

Ce au twitterit? Pai cum ce? Au avut acces in backstageul showului si au pozat tinute ce urmau sa intre pe catwalk. Astfel spectatorii hashtag-ului au putut vedea in premiera ce va fi prezentat. Imaginile s-au pastrat si in galeria de twitter.

Probabil propunerea a fost primita cu multe ridicari de spranceana si sunt multi suspiciosi printre voi care cred ca nu-i asa mare treaba cu twitterul asta, ca sunt putini utilizatori. Ideea e geniala fix din acest motiv, pentru ca parteneriatul intre Burberry si Twitter a ajutat de ambele parti. Originalitatea actiunii in sine a atras mai mult decat ceea ce au facut – presa a avut stirea, s-a facut si mai multa promovare prin atentionarea asupra actiunii.

Compania nu mai e vazuta doar ca un brand de fashion, ci chiar ca o companie media.

Instagram pentru actiuni de marketing?

 

Da, s-au folosit si de Instagram, dar intr-un mod unic. Contul lor este administrat in timpul evenimentului de catre cel mai urmarit fotograf – user de Instagram din UK, Mike Kus. Albumul e available pe iTunes, asadar se pot cumpara acele poze. Sau…dragi utilizatori ai programului dati un search dupa #artofthetrench si minunati-va. Mai mult, pentru a fi si mai aproape de utilizatori, isi fac adurile cu ajutorul proceselor de filtrare din Instragram – pentru a nu parea reclame, ci pentru a fi ceva ce le e familiar utilizatorilor de Instagram.

Asadar, concluzia e simpla – o afacere de succes inseamna sa reusesti sa creezi o aventura pe traseul dintre lumea reala si cea virtuala care ne defineste viata de zi cu zi, a noastra, a consumatorilor. Burberry reuseste asta pentru ca si-a creat o lume care transcede  dincolo de magazine.

Surse si articole ce merita citite gasiti aici, aici, aici si aici !



2 Responses to “De ce Burberry are succes si poate fi dat ca exemplu oricarui brand?”

  1. pedobear says:

    un articol foarte informativ. mi-a facut placere sa il citesc. keep up the good work :)

  2. admin says:

    mersi frumos. multa munca, urmeaza si altele :)

Leave a Reply