logo

Singurul parfumier roman la Paris: Interviu cu Octavian Coifan 1

Update:

Octavian Coifan a  realizat parfumul aniversar al Galei UAD. La multi ani! Puteti citi un interviu despre acest parfum aici, pe adinanecula.ro

jubileu

Octavian Coifan este singurul parfumier roman la Paris. A studiat arhitectura, farmacia si apoi parfumeria la ISIPCA Versailles, dar spune ca studiul parfumului ca o a opta arta nu se opreste niciodata. Este membru Société Française des Parfumeurs, iar in ultimii ani a scris peste 300 de articole de specialitate. Are la activ trei carti: Parfumul-Mica enciclopedie, Parfumul- Ghidul esential, 1000 de parfumuri. Universul parfumeriei (vol. I si II) si o cultura halucinanta. Isi impartaseste cunostiintele din minunatul domeniu al parfumeriei pe blogurile sale (pe care le puteti gasi la sfarsitul interviului). Prin scrierile lui, reuseste sa transpuna cititorul in universul odorat in care doreste, invaluindu-l in cele mai sublime miresme.

1. Spune-ne putin despre ideea promovata de tine, ‘Parfumul este a opta arta’. 

Parfumul este una din artele primordiale ale umanitatii, cea care face trecerea spre spiritualitate. Este remediul pentru suflet. Tocmai de aceea, aceasta arta sacra in Egipt a depasit tardiv cadrul templelor si al elitelor conducatoare, iar azi aduce armonie in viata celor care se bucura de efectele sale benefice. Abia in veacul al XIX-lea, in paralel cu “lanterna magica”, devenita ulterior cinematografia, parfumul cunoaste deschiderea catre lume prin creatiile olfactive accesibile intr-un numar tot mai mare. Parfumul permite sinteza totala a artelor asa cum o preconiza Richard Wagner, compozitorul pentru care mirosul era de o importanta capitala in procesul creativ. Anotimpurile trec, florile se ofilesc, dar prezenta Naturii dainuie in memoria oamenilor prin parfum. O picatura doar si magia realitatii opereaza, oamenii devin mai aproape de esenta lucrurilor in fumul iluziei. Parfumul e firul Ariadnei in labirintul realitatii, aceasta a opta arta, potrivit sistemului clasic, o promovez de ani de zile pe mapamond.

 

2. Avem nevoie de o educare a gusturilor cand vine vorba de parfum, sau putem merge pur si simplu pe ‘ce ne place’? Exista si parfumuri care nu ar trebui sa ne placa?

Cultura olfactiva inseamna a fi expus constant la o varietate cat mai mare de mirosuri, de la plantele de gradina, tipurile de mancare, pana la varietatea de parfumuri incercate, nu neaparat cumparate. Cu cat incerci mai multe in viata, cu atat ai posibilitatea de a face alegerile juste. Sa nu uitam ca majoritatea ingredientelor din parfumurile scumpe provin din plante exotice care nu cresc in Romania. Ele aduc insa Paradisul mai aproape. Recomand femeilor sa petreaca un timp indelungat in parfumerii fara a-si pune problema cumpararii – exista mereu scuza “Caut un parfum pe care sa-l primesc cadou….”. “Ce ne place” nu trebuie sa se rezume la putinele tipuri de mirosuri cu care omul a fost in contact in copilarie, ci la explorarea noului, asa cum odinioara exploratorii au plecat peste Ocean dupa mirodenii. Calitatea indoielnica a apelor de colonie ieftine e similara cu un fenomen din moda – a compara acelasi model realizat din poliester ieftin sau din matase. De aceea, in momentul in care ai gasit in cele opt familii majore o categorie olfactiva care ti se potriveste ca gen, e important sa cauti calitatea si nuanta care definesc stilul individual in cadrul acelei categorii. Poti avea un parfum floral de lacramioare diafan si suav ca un buchet natural, sau unul floral care miroase ca un spray de camera.

3. In cartea ta, ‘Parfumul, Ghidul esential’, faci o diferentiere intre casele de parfumuri care au proprii parfumieri, cum ar fi Artisan Parfumeur sau Annick Goutal si marile case de moda care au divizie de parfumuri. Prin ce se diferentiaza cele doua categorii de parfumuri?

Daca numarul ingredientelor dintr-un parfum este limitat de ceea ce se poate produce azi in laboratoarele elvetiene, nuantele rezultate din combinatiile multiple sunt infinite. O casa de parfumuri care isi permite un parfumier care supervizeaza intreaga productie/creatie are o unitate de stil, o constanta a calitatii materiilor prime si mai ales o viziune, proprie unui creator. In celelalte cazuri, parfumurile sunt comandate de o echipa si supuse testelor pentru consumatori asemenea detergentilor sau oricarui alt produs de larg consum. Mirosul poate fi placut si frumos, dar ii lipseste sufletul. Cel care l-a compus nu poate surprinde spiritul unei case de moda de care nu apartine fizic. Succesul unor mari case precum Chanel consta tocmai in intelegerea acestei filosofii – o casa de parfumuri si o casa de moda sunt “locuite” de un creator si de spiritul acestuia. Unul da forma vizibila prin haine, celalalt modeleaza sufletul femeii. In ambele situatii este vorba de calitatea exceptionala a ingredientelor si de sensibilitatea parfumierului care potriveste esentele dupa regulile artei.

4. Exista anumite motive, anumite explicatii stintifice in spatele alegerilor noastre in ceea ce priveste parfumul?

Absolut! Totul este explicat prin chimie, biologie si psihologie. Intotdeauna cand ofer consultatii de parfum ofer aceste explicatii individuale care detaliaza de ce suntem mai atrasi de unele miresme sau de ce altele ni se potrivesc mai bine. Un fapt demn de luat in considerare e ceasul floral – fiecare floare are o anume perioada de inflorire pe parcursul unui an si al unei zile, iar acestea sunt in perfecta corelatie cu varstele femeii si cu temperamentul ei. Unele sunt mai degraba Regina Noptii decat delicate violete de martie. Aceste ratiuni stau in spatele construirii parfumurilor de succes mondial prin care anumite mirosuri sunt adoptate pret de o generatie de milioane de consumatori, de la banalul sapun pana la extractul scump. Moda trece, tineretea se ofileste pentru a renaste, si in acest timp majoritatea covarsitoare a ingredientelor naturale din parfumuri e neschimbata de mii de ani, doar tehnicile se perfectioneaza. Parfumul potrivit este o sublimare a experientelor senzoriale avute inca din copilarie si e in perfecta armonie cu temperamentul. De aceea se spune ca e un teribil indiscret intrucat pentru un nas expert el dezvaluie totul despre persoana care il poarta.

5. Ar trebui sa ne gasim un parfum-semnatura? Ce inseamna a avea un astfel de parfum?

Femeia oscileaza intre schimbare si constanta. Mai important decat un singur parfum e semnatura insasi, adica amintirea olfactiva lasata in memoria celorlalti. Parfumul este pentru femeie o forma de libertate, ii da curaj si o transforma, iar motivele pentru care il foloseste intr-o anume ocazie sunt stiute doar de ea. O asemenea esenta e ca o declaratie – “parfumul, sunt Eu!”. Cred ca e mai important sa ai o garderoba de asemenea iscalituri inmiresmate, toate unice si putin cunoscute celor din jur. Un asemenea parfum trebuie sa fie suficient de persistent si difuziv pentru a crea o aura in jur, sa aiba un caracter afirmat si mai ales o usoara doza narcotica, adictiva, vag orientala cu vanilie si mosc.

Continuare aici

Dora Dada



2 Responses to “Singurul parfumier roman la Paris: Interviu cu Octavian Coifan 1”

  1. Oana says:

    Felicitari Octavian

  2. […] sunt semnate de Octavian Coifan, singurul parfumeur român la Paris, despre care puteți citi pe FlashMe. N-o să citiți la mine nicio critică de modă, pentru că nu sunt în măsură să o fac […]

Leave a Reply